Østerport station
Da DSB i 2004 anlagde et nyt spor, skulle en tidligere anvendt perron renoveres. Bane Danmark ønskede en let og lys konstruktion, hvorfor en stålkonstruktion med glastag blev valgt.
KHR Arkitekter havde udfærdiget projektet således, at konstruktionen var “vendt om”, hvilket betød, at glassene skulle hænge i klemlisten. Dette stillede store krav til udformning af klemlisten og fastgørelsen.
Der blev indgået aftale med LAFUCO om dels at udføre alukonstruktionen med specialudviklede profiler og dels at stå for glaskonstruktionerne. Begge dele skulle i øvrigt tage højde for, at perronen krummer og varierer i bredden, hvorfor opgaven blev løst ved hjælp af 220 forskellige glas ud af i alt ca. 240 stk – alle udført i hærdet og lamineret glas med silketryk.
Endvidere var der omfattende sikkerhedskrav til perrontaget, idet glassene skulle blive “hængende” i mindst 12 timer efter en eventuel brækage af begge glaslag. Konstruktionen blev derfor grundigt testet med forsøg i fuld størrelse af Teknologisk Institut, som efterfølgende kunne sige god for LAFUCOS bidrag til byggeriet.